Вхід для зареєстрованих

Надає змогу переглядати непрочитані новини, обмінюватись приватними повідомленнями, отримувати розсилку, легко залишати коментарі, ОТРИМАТИ СТАТУС та іконку.

Зареєструватись

Стандартний метод реєстрації передбачає заповнення форми та підтвердження по e-mail.

Зареєструватись

Зареєструватись за допомогою акаунта в соцмережах. ⇓ АТОМАТИЧНО!

Екскурсії Камянець-Подільський

Замковий міст

admin
13-04-2010  6 547 
Замковий міст


 Кам'янець-Подільський замковий міст з часом втратив свою середньовічну красу завдяки значним реконструкціям, що проводились в різні століття. Турки з обох сторін добудували кам'яні парапети з бійницями. Росіяни знищили захисні мури мосту, добудувавши парапети для пішоходів. Німецькі вояки переправляючи танки - встелили міст залізобетоном, а радянські совки допаклюжили моста піднявши його на 3 метри.

Але навіть за таких перебудов міст є чудовою пам'яткою культової і цивільної архітектури, шедевром будівельного мистецтва.

 

 
 
Короткий опис:

Максимальна висота - 28,2м -  24,6м.
Довжина моста - 86м,
Ширина  – 6м -  6,12м.
Ширина при основі - 8,5-9м.
Сходинок по обидва боки - 139 і 105

Розташований в західній частині Старого міста, з’єднує замок з територією міста. За основу мосту править вапнякова скеля між півостровом і замковим мисом у вигляді вузького гребеня, який у середній частині знижується. Тут у товщі скелі пробито похилий склепінчастий канал між б'єфами для пропуску води. Він має вигляд аркового отвору завширшки 5—6 метрів і заввишки понад 8 метрів на південному фасаді. Внаслідок цього утворився водоспад Круча завширшки понад 1 метр. Висота падіння води становить 2 метри.

З обох боків мосту є кам'яні сходи в долину Смотрича. Їх споруджено в 19 столітті. З північного боку сходи мають 105 сходинок, з південного боку розгалужуються на два напрямки — на Руські фільварки (132 сходинки) і на Карвасари (139 сходинок)

 

За результатами досліджень 1990-2009 років сформовано гіпотезу про будівництво первісного мосту в 2 ст. н.е., тобто за часів Римської імперії.

 

 

 

 

 Кам'янецький Міст на колоні Траяна в Римі

 

 

 

 

 Графічна реконструкція Замкового мосту на період 2-3 ст.(автор Євгенія Пламеницька)

 

 Графічна реконструкція Замкового мосту на період 15-16 ст.(автор Євгенія Пламеницька)

 

 

 

 

 

Історичні згадки про міст:

1494 рік - в описі Кам'янець-Подільського замку згадано «будинок сторожа при стулчастій замковій брамі біля мосту» . Отже, наприкінці ХV століття міст існував і мав надбрамну башту. Історики Іон Винокур і Микола Петров зазначають: «Не викликає заперечень, що міст існував у ХІV-ХV століттях, оскільки функціонування міста і замку без нього було би неможливим.

1544 роком датовано влаштування склепінчастого каналу під Замковим мостом. Ці роботи, зазначені в реєстрах як ремонтні, проводили королівський архітектор Іов Претвич і капітан кам'янецьких фортифікацій Матвій Галичанин (Матвій Влодек). Реєстри свідчать, що пробивали отвір у скельному перешийку під мостом та мурували склепінчастий прохід.

1593 року московський прочанин Трифон Коробейников писав у нотатках про «дерев'яний міст на кам'яних стовпах» у Кам'янці-Подільському.

1594 року прусський посол Еріх Лясота зафіксував «високий міст», що сполучає замок і місто.

1671 року фризький дипломат Ульріх фон Вердум описав міст як споруду, що посіла відріг скелі між замком і містом. Він зауважив, що місто стоїть на скелі, яку омиває навколо річка Смотрич, і лише на південному заході ця скеля з'єднується з другою, на якій стоїть фортеця. Через цей відріг скелі пробито канал, так що тепер ріку пустили навколо. Над каналом підноситься склепінчата арка з великих старанно оброблених кам'яних плит, а вище цього склепіння від міста до фортеці йдеще вісім інших склепінчатих арок, на яких спочиває міст між обома скелями. Центральна з восьми арок має надзвичайну висоту. «Темніє в очах, коли дивитися з цього мосту вниз на річку», — зазначив дипломат

 

 

 



 

 Пунктиром позначено аркові прогони закриті обмуруванням

 

В к.15 – 16 ст. перебудований на арковий п’ятипрогоний міст.

На протязі 17 – 19 ст. міст неодноразово ремонтувався, зазнав значних втрат первісного вигляду.

Так  під час турецького панування (до кінця 1686р.) з метою укріплення міст був обмурований з обох боків на всю висоту потужними мурами, вгорі по обидва боки зведені кам’яні парапети з бійницями. Ширина муру складає від 1,5м в рівні дорожнього полотна до 3,5м в рівні опирання пілонів на скельну основу.

 

 

 

 

Сучасний вигляд міста

 

 У ХVІІІ—ХІХ століттях «турецькі» мури внаслідок руйнації на різних ділянках (зокрема, 1872 року обвалився весь південний мур) неодноразово перемуровували та зміцнювали контрфорсами. До сьогодні майже не збереглося автентичних ділянок, виконаних турками. 1766 року Яном де Вітте на кошти польського короля Станіслава Августа проводились відновлювальні роботи виконували польські фортифікатори Анджей Гловер, Ян де Вітте, а після другого поділу Польщі — російські архітектори. В пам'ять про значний ремонт мосту, виконаний , на південному фасаді мосту було вмуровано пам'ятну дошку в стіну моста з боку Карвасар: «SICC-RR-NDO RVINAE STANICLAVS AVQVAIS REX POLONARUV PROPRIOSUMPELI A.D. MDCCLXVI»

В 19ст. неодноразово проводились ремонтні роботи. Так в 1841р. облицювання мосту було підкріплене ескарповими мурами, а в 1876р. розібрана Надбрамна башта, кам’яні парапети по обидві сторони, а на консолях влаштовано дерев’яні тротуари.

 

 

 

Фотографія мосту кінця 19 ст. Зліва Карвасари, по праву сторону Видрівка

 

 1942 року під час окупації Кам'янця-Подільського німці провели останню солідну реконструкцію Замкового мосту. Тоді міст був майже непридатний як комунікація: вузька проїжджа частина покрилася численними вибоїнами. Німецькі будівельники насипали поверх шар піску та збудували ще один ряд пологих арок, які оперли на старовинні пілони. Крім того, вони вмурували впоперек сталеві балки так, щоб вони виступали з обох сторін.

В 1941-44 рр. ремонтні роботи, в наслідок яких міст підвищено на висоту 3 м. З кінця 1980-х рр. проїзд автомобільного транспорту через міст було припинено.

 1999 року Замковий міст Кам'янця-Подільського (англ. Kamyanets Podilsky Castle Bridge) увійшов під № 85 до списку 100 найвидатніших пам'яток світу, які потребують збереження.

 7 грудня 2007 року - унаслідок опитування, яке тривало від до 14 січня 2008 року, Замковий міст визнано одним із семи чудес Кам'янця-Подільського

 

 В 2005-2009 проводились реставраційно-ремонтні роботи на Замковому мості.

 



замковий міст на гравюрі Наполеона Орди

 

 

 

Замковий міст
 
Турецький міст в Кам'янці-Подільському
 

Замковий міст ще з залишками оборонних мурів та баштою. Замість мурів пізніше прибудували парапети для пішоходів, а башту зруйнували.

------


Коментарі (1)

Оля  9 кві 2012 21:47 | Відповісти | Цитувати |
Дуже класна стаття smailuk1 Супер smailuk13

Залишити свій коментар: