"Drukowane plany i grafiki oraz medale z wizerunkiem twierdzy Kamieniec Podolski" (2016), присвячена планам і іншим зображенням Кам`янця.
(Рецензія написана Філіном - сайт - перед вами її переклад)
Про те, що в Польщі є якийсь дослідник, який бажає зібрати і опублікувати всі відомі плани Кам`янця, я дізнався від Ольги Пламеницької, а через якийсь час натрапив на цю книжечку на одному з польських книжкових сайтів, і зрозумів, що його автор і є той самий польський дослідник (адже не кожен рік у Польщі видаються книжки на тему кам`янецьких планів).
Книжечка невелика за розмірами, в м`якій палітурці, сантиметрової товщини, вона не виглядає як солідна монографія, а скоріше схожа на якісний каталог якоїсь виставки
Завантажити книгу - можна тут
Основний обсяг книги займають різні ілюстрації (від планів до фото медалей), кожна з яких забезпечена довідковою інформацією (її обсяг залежно від вивченості експоната може займати від 1 до 3 сторінок). Повідомляються вихідні дані зображення (назва, автор, рік і місце видання, техніка виконання, розміри тощо), а також наведення на місця зберігання експонатів, дані про копіях, інформація про авторів, книгах і статтях, де ці зображення публікувалися або згадувалися.
Більшість із зображень, опублікованих у книзі, нашим дослідникам знайоме, тим більше що значний відсоток наведених у книзі планів в тій чи іншій мірі відносяться до серії більш-менш однотипних зображень в дусі плану Кипріяна Томашевича, але частина цих копій, а також частина малюнків і медалей мені особисто не була знайома, тому пласт нової графічної інформації безумовно є. До того ж автор повідомляє, що в книзі є 9 планів і 4 графічні зображення, які ніколи раніше в Польщі не публікувалися. Втім, і ті, які публікувалися, не завжди добре відомі нашим дослідникам. У даній книзі опубліковано 27 планів, 17 графічних зображень (гравюр, літографією, малюнків) і фото 5 медалей. Серед графіки також зустрічається серії однотипних зображень.
Мені сподобалася сама концепція видання, що припускає систематизацію маси планів, з розбиттям їх по серіях, хронології, географії, авторам, з наданням короткої інформації про те, де знаходяться оригінали, і про те, наскільки часто/рідко різні автори ці плани згадували/використовували/аналізували. З цієї точки зору Лешек Опирхал дійсно спростив роботу дослідникам, які вирішать покопатися в темі вивчення кам`янецьких планів та іконографії.
Що стосується недоліків, то основною полягає в форматі книги - вона занадто мала, щоб їй можна було легко користуватися як джерелом. Наприклад, якщо частина гравюр і малюнків на ній можна розглянути в деталях, оскільки вони і в оригіналі не дуже-то великі, то значна кількість планів, що мають у книзі завширшки не більше 14 див. (оригінал в більшості випадків в 2-3 рази більше), можна розглянути тільки в цілому, а ось деталі вивчити вже проблематично. Правда, автор дає наведення на вихідні зображення, тому при бажанні до них можна отримати доступ. Також склалося враження, що автор, добре покопавшийся в польських джерелах, не міг похвалитися хорошим уявленням про те, як тема планів Кам`янця охоплена в Україні, тому, можливо, якийсь пласт даних міг випасти з поля його зору. Втім, це не остання книга запланованої серії, тому, сподіваюся, у наступних виданнях пробіл буде заповнений.
Загалом, видання корисне як з точки зору систематизації завалів даних, так і з точки зору публікації раніше невідомих зображень. Залишається тільки пошкодувати, що подібні книжки виходять у Польщі, а той же Національний заповідник в Кам`янці за багато років своєї роботи так і не зміг видати нічого подібного.
Лешек Опирхал – гідротехнік, абсольвент астрономії фізико-математичного факультету Ягеллонського університету і водно-санітарного будівництва Краківської Політехніки. Був зачарований Кам`янцем, особливо його вже неіснуючої системою річкових шлюзів. Бажаючи зрозуміти механізми її функціонування, а також відтворити зміни, що система зазнала протягом століть, привело автора до дослідження планів і малюнків Кам`янця-Подільського.