Загадкове поєднання пам`ятки східної архітектури — мінарету і католицького Кафедрального костьолу в Старому місті завжди викликає подив та зацікавлення у численних гостей міста на Смотричі. Струнка вертикаль мінарету, що прилягає до пишного барокового фасаду костьолу, пробуджує уяву і викликає в пам`яті один з драматичних періодів в історії міста і краю.
Сумну сторінку вписав в історію Поділля період турецького панування. На протязі 27 років (з 1672 р. по 1699 р.) турки грабували і руйнували Кам`янець. Занепали ремесла і торгівля, багато жителів міста покинули його. Оволодівши Кам`янцем, турки чимало уваги приділяли укріпленню міста. За порівняно короткий строк були відновлені фортифікаційні споруди.
Відомо, що турецькі завойовники, захопивши будь-яке місто, неодмінно будували мечеті, або перетворювали на мечеті християнські храми, обираючи з них найбільш величні і гарні. Слово «мечеть» означає «дім молитви».
У Кам`янці турки пристосували під мечеті Іоанно-Предтеченську та Троїцьку церкви. Домініканський та Кафедральний костьоли. Кафедральний костьол став мечеттю султана. Ще його називали «джемія», тобто головна соборна мечеть міста. Саме сюди у вересні 1672 р. увійшов султан Магомет IV зі знаменом, на якому була написана дата здобуття Кам`янця.
Побудували турки і зовсім нову мечеть біля Польської брами, але вона не збереглась до нашого часу.
Мадонна в повній красі та блиску.
|
Каплицю XVI століття, що прилягала до західного фасаду Кафедрального костьолу, турки завалили камінням і перетворили на постамент під 27-метровий мінарет — круглу кам`яну башту з балконом та гвинтовими сходами всередині. З мінарету 5 разів на день муедзін закликав правовірних мусульман до молитви. Під час великих свят мінарет освітлювався лампами. Назва «мінарет» походить від арабського «манара». (маяк). Взагалі мінарети бувають циліндричними, квадратними та багатогранними. Для Туреччини характерні циліндричні мінарети.
Загальний вигляд мінарету з мадонною.
|
Після виходу турків з Кам`янця у 1699 р. мінарет не був зруйнований. Ця струнка і витончена споруда у 1756 р. отримала завершення — кам`яну чашу та відлиту з міді фігуру мадонни. Мадонна стоїть на півмісяці, а півмісяць на кулі, яку обвиває змія. Конструктивне кріплення мідної скульптури, що була виготовлена в Гданську, вирішене за принципом дитячої іграшки «ванька-встанька».
Цей витвір мистецтва : бароковий за своїм виконанням і за багатством символічних деталей Куля, обвита змією, звичайно пояснюється як символ Всесвіту. З кулею і змією пов`язується також уявлення про вічність. Яблуко, що зображене поряд з пащею змії, символізує плід пізнання добра та зла. Дуже давне походження мають атрибути мадонни — півмісяць, на якому вона стоїть, та ореол з 12 зірок навколо її голови. Саме так описується Богородиця в найдавнішому творі християнської літератури, що відноситься до 1 століття нашої ери
— «Апокаліпсисі». Разом з п п’єдесталом та фігурою мадонни висота мінарету досягла 40 метрів.
Мадонна на поштовій листівці кінця 19 ст.
|
У червні 1820 р. у п`єдестал статуї мадонни вдарила блискавка, пройшла через весь мінарет, нанесла значні пошкодження сходам всередині мінарету. У квітні 1823 р. під час бурі статуя дуже нахилилось, виникла загроза її падіння на костьол. Міський архітектор Симеон Учта виправив пошкодження і закріпив статую на мінареті. Таким чином була збережена ця пам`ятка мистецтва бароко.
Г. Осетрова, ст. науковий співробітник НІАЗ Кам’янець